Nieuw en groter cultureel centrum

Eigen stek

Het is eindelijk gebeurd. Na meer dan veertig jaar ijveren voor een cultuurcentrum en na de belofte van (toenmalig PVV) minister van Cultuur Karel Poma op 14 maart 1985 dat het snel zou gebeuren, werd op donderdag 16 oktober 2025 door minister Ben Weyts (N-VA) op een persconferentie de o§ ciële aankondiging gedaan dat er een volwaardig gemeenschapscentrum komt in Drogenbos. Op de binnenplaats van het door de Vlaamse Overheid aangekochte gebouw op de Steenweg op Drogenbos was het op 16 oktober een grote dag voor onze gemeenschap: het gebouw van vroegere bieruitzetter Jacques Van Keerbergen is defi nitief verworven. Nu wordt het uitkijken naar de verdere plannen. Wordt het gebouw gerenoveerd of wordt er gewoon een totaal nieuw gebouw opgetrokken? Wij wachten op de beslissing van de Vlaamse Overheid, maar volgens de minister is nieuwbouw het meest waarschijnlijk. Minister Weyts zei op de persconferentie dat dit het eerste centrum in de Vlaamse Rand is in twintig jaar. Het moet onderdak bieden aan cultuur- sport – en jeugdverenigingen en dit in het Nederlands, de streektaal maar tevens de taal die enorme kansen biedt aan onze jeugd. Het is een logische investering. Hier is ruimte voor een gemeenschapscentrum, naast de Vlaamse school “De Wonderwijzer”, en de sporthal. De centrale ligging is een pluspunt. “Ik heb er bewust ruimte voor vrijgemaakt. Als ik na twintig jaar opnieuw kan investeren in het Nederlandstalig karakter van een faciliteitengemeente, dan ga ik de kans met twee handen grijpen. Het is een beperkte investering maar ze is verantwoord”, aldus de minister. De bedoeling is dan ook te verhuizen van de zeer beperkte ruimte in de Muse naast het Felix Art &Eco museum naar de nieuwe stek.

Gewijzigd museumlandschap

Het museum landschap in Vlaanderen wordt grondig hertekend. Zo wordt het Felix Art & Eco Museum ondergebracht in een groep ‘ moderne kunst en Vlaamse meesters van 1850 tot nu’ met het Mu. ZEE in Oostende als motor. “Voor het Felix Art & Eco Museum is deze evolutie een erkenning rondom de historische avantgarde in Vlaanderen en België” aldus directeur Sergio Servellòn. De Vlaamse minister van Cultuur wil de musea in Vlaanderen meer en beter laten samenwerken. “wij gaan voor meer inhoud, meer ambitie, meer samenwerking tussen musea en een betere en logischere spreiding van de collectie van de Vlaamse gemeenschap over heel Vlaanderen”. Afwachten wat dit zal betekenen voor Drogenbos en het werk van Felix De Boeck.